Bezpieczeństwo jazdy wózkiem widłowym

Prowadzenie wózka widłowego tylko na pozór jest podobne do kierowania samochodem. Poza kilka wspólnymi elementami, takimi jak kierownica lub pedały, cała reszta mocno się od siebie różni. Zapominanie o tym, że specyfika kierowania wózkiem widłowym jest wyjątkowa, może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Sterowność widlaka

Sterowność wózków widłowych jest nieporównywalnie większa, niż samochodów. Wynika to z mniejszego promienia skrętu i konieczności wykonywania precyzyjnych manewrów na ciasnych powierzchniach. Zbyt gwałtowne operowanie kierownicą może doprowadzić do tego, że wózek widłowy wpadnie w poślizg.

Środek ciężkości wózka

Obciążony wózek i nieobciążony prowadzi się inaczej. Wynika to z różnego rozmieszczenia środka ciężkości. Kiedy wózkiem przewozimy uniesioną do góry paletę, środek ciężkości jest wyżej. Zakazana jest z tego powodu szybka jazda, a w szczególności pokonywanie z dużą prędkością zakrętów. Właśnie w takich sytuacjach najczęściej dochodzi do wywrócenia się wózka na bok wraz z całym ładunkiem.

Wysokość przewozu ładunku

Niektórzy początkujący operatorzy wózków widłowych popełniają błąd i przewożą ładunek wysoko uniesiony ku górze. Ta sytuacja prowadzi do wcześniej wymienionych zagrożeń, związanych z zachwianiem punktu ciężkości. Przewożąc palety lub inny ładunek, widły powinny znajdować się na wysokości ok 30 cm nad poziomem gruntu. Dodatkowo, ładunek powinien być przechylony w stronę kabiny operatora, dociążając wózek i zwiększając jego przyczepność do podłoża.

Kurs na wózki widłowe | Konserwacja wózków jezdniowych | Kurs na wózki specjalizowane | Kurs żurawi wieżowych | Kurs żurawi samojezdnych | Kurs na koparko-ładowarkę | Kurs na podesty ruchome | Kurs napełniania LPG | Szkolenie magazynier-logistyk | Kurs na suwnice | Szkolenie TDT (UNO) | Sieci i instalacje energetyczne | Kursy konserwacji dźwignic | Kursy i egzaminy spawania | Szkolenia i usługi BHP | Galeria zdjęć kursów | Kontakt